class="">Oglinda domnului Alex Tocilescu și a generației celor care pleacă

[lxa_breadcrumbs]

Oglinda domnului Alex Tocilescu și a generației celor care pleacă

[post_author]

[featured_img]

[gallery_stuff]

Scriitorul Alex Tocilescu, fiul îndrăgitului regizor Alexandru Tocilescu, a scris o piesă de teatru care a devenit un spectacol selecționat în Festivalul Național de Teatru din acest an: „Bun de export”. Cum și de ce?

[post_published],  [post_category]

Alex Tocilescu (40 de ani acum) a plecat la începutul adolescenței, împreună cu familia sa, în Germania. Viața l-a dus mai târziu, ca tânăr soț al unei cercetătoare poloneze, în Statele Unite ale Americii. Trecut de treizeci de ani a mai venit el înapoi în România, unde s-a stabilit, făcându-și un rost, însurându-se din nou, având slujbă (în publicitate) și scriind cărți de succes românesc. Ca și cum toate acestea nu erau de ajuns, Tocilescu a scris și teatru, iar una dintre piesele sale a cunoscut atingerea gloriei: Bun de export. Chiar despre viața lui de om plecat prin lume.

O aroganță foarte plăcută

Iată: „Pentru mine, spectacolul e special pentru că eu am scris piesa. Și pentru că cineva joacă un personaj care sunt chiar eu, e straniu să văd pe cineva fiind eu și să zică ceva amuzant scris de mine și să râd în hohote. E și foarte arogant, dar și foarte plăcut. De ce să vină spectatorii să vadă așa ceva? Într-un fel, tema spectacolului e plecarea din țară. Să pleci sau să nu pleci? E mai bine altundeva? E mai bine aici? E vreodată mai bine? Ce înseamnă mai bine? Ce câștigi din acel mai bine – și nu cumva pierzi ceva? Astea-s niște întrebări pe care și le pun mulți acum. Nu cred neapărat că am un răspuns la ele – nici n-am încercat să găsesc unul, dar poate că o să li se pară interesant să le vadă puse de altcineva”.

Alex a ajuns în proiect în felul următor: „Într-o zi, m-a contactat Crina Ene pe Facebook și mi-a zis că vrea să-mi propună un proiect. M-am uitat la profilul ei, mi s-a părut drăguță și ne-am văzut. Catinca Drăgănesecu, regizoarea spectacolului, montase o altă piesă despre emigranți, Rovegan, și m-a întrebat dacă aș vrea să scriu partea a doua a ceea ce va fi o trilogie a emigrației. Cum eu am stat douăzeci de ani în Germania, mi s-a părut că-s omul potrivit, că ăsta e proiectul potrivit, că poate iese ceva mișto. Și a ieșit”.

Tocilescu nu are așteptări de la spectacol, pentru că nu obișnuiește să aibă așteptări. „Sunt surprins că există, în principiu n-aveam nici măcar așteptarea asta. Nu obișnuiesc să am așteptări de la chestiile pe care le scriu; eu am încercat să spun ceva, cred că-i treaba publicului să decidă dacă am reușit sau nu.” Cât despre cum i-a schimbat munca la această piesă viața – nici vorbă. „De obicei, când scriu ceva, aflu ceva despre mine. Nu neapărat ceva important, dar ceva tot aflu. Asta s-a întâmplat și în cazul ăsta. Nu-i chiar o schimbare de viață, dar e o nouă perspectivă din care mă văd. Și n-are cum să strice, nu?

Site-ul www.fnt.ro vă prezintă o serie de articole-invitații la spectacolele selectate în cadrul celei de-a 28-a ediții a Festivalului Național de Teatru (19-29 octombrie, București). Ediția de anul acesta se desfășoară sub semnul #fnt100 – FNT în 100 de evenimente. Urmăriți hashtag-ul pe contul nostru de Facebook și pe site-ul oficial al Festivalului Național de Teatru, www.fnt.ro. Puteți vedea aici selecția oficială a spectacolelor din festival. Ediție dedicată regizoarei Cătălina Buzoianu.

BUN DE EXPORT se joacă la Point.
Text: Alex Tocilescu; Regia Catinca Drăgănescu; Scenografia: Omid Ghannadi
Cu: Crina Ene, Silvana Negruțiu, Constantin Dogioiu, Alexandru Zob.

„Nu obișnuiesc să am așteptări de la chestiile pe care le scriu; eu am încercat să spun ceva, cred că-i treaba publicului să decidă dacă am reușit sau nu.” (Alex Tocilescu, scriitor)

Foto: Laszo Raduly, Point