FNT în Presă

Festivalul Național de Teatru, FNT 2022, despre granițe (Doina Papp, Revista22)

FNT în presă|

Proiectat ca moment de cotitură, FNT 2022 ni s-a arătat frământat de indecizii. Firesc într-un fel, fiindcă între dorința legitimă de a încerca să impună o nouă generație de creatori în domeniu și a unei noi modalități de abordare a teatrului și realitățile din teren e întotdeauna o distanță.   Nu vrem să spunem aici că FNT și teoreticienii lui, respectiv cei trei selecționeri, apreciații critici de teatru Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu, Călin Ciobotari, au pus căruța înaintea boilor. Adică [...]

Festivalul Național de Teatru 2022. Câteva perspective politice (Oana Stoica, Scena9)

FNT în presă|

Ediția a XXXII-a a Festivalului Național de Teatru, curatoriată de criticii Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari, a fost densă, cu multe spectacole și (parcă) și mai multe evenimente conexe. În afara tradiționalelor expoziții, lansări de carte și dezbateri, au fost instalații și performance-uri vizuale și sonore, unele cu interfețe new media sau bazate pe noi tehnologii, ateliere pentru profesioniștii din domeniu, dar și pentru elevi, spectacole în școli, un modul educațional cu producții teatrale ale studenților, lecturi performative etc.   [...]

UN GHIVECI DE … „FORME TEATRALE„ (Ileana Lucaciu)

FNT în presă|

În urmă cu treizeci și doi de ani, regretatul om de cultură și artist, Ion Caramitru, iniția ca președinte UNITER, Festivalul Național de Teatru (FNT). Tema proiectului era prezentarea în Capitală a spectacolelor considerate de valoare din întreaga țară, realizate în stagiunea teatrală anuală.   Selecționeri pentru acest proiect precum ALICE GEORGESCU, MARINA CONSTANTINESCU sau CRISTINA MODREANU au realizat ediții de excepție, servind tema valorii prin achiziția spectacolelor din țară și a celor invitate de peste hotare. A venit apoi pandemia. [...]

Obiectiv/subiectiv despre un FNT post-pandemie (Adriana Moca, Revista Cultura)

FNT în presă|

Anul acesta, Festivalul Național de Teatru a configurat o alegere repertorială incluzivă, datorată echipei de curatori Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari. Similară cu a tuturor marilor festivaluri de teatru din lume, care prezintă publicului toate formele de reprezentare artistică, toate genurile scenice și viziunile regizorale, pentru toate gusturile și posibilitățile de receptare.   După doi ani de pandemie, și teatrul și lumea s-au schimbat. Ni s-au modificat atitudinile sociale în urma perioadei de recluziune, precum și percepțiile cu [...]

FNT 2022| „Superglue” și fuga de tautologie (Irina Balcu, AIVImedia.hub)

FNT în presă|

Cât de plauzibil este un grup de activiști de mediu octogenari? Cât de plauzibil este ca o membră a grupului lor facă infarct când o protestatară sparge un geam? Dar cât de relevant este caracterul plauzibil al faptelor și în ce măsură reprezintă el doar un pretext pentru a demonstra manifestul artistic al dramaturgului Tim Crouch?   Mi-am propus să răspund la aceste întrebări, în primul rând ca persoană care a vizionat spectacolul în cadrul Festivalului Național de Teatru. În al doilea rând, [...]

FNT. „Notă de trecere: O experiență nouă și proaspătă în teatrul românesc (Darma Valcov, AIVImedia.hub)

FNT în presă|

Notă de trecere vorbește despre violența și abuzurile în cadrul studiilor doctorale din universități. Un ,,haz de necaz” al studenților doctoranzi aflați în ceață și nesiguranță, completat de incompetența universităților care eșuează în a-i ghida. Eu nu am ajuns încă la facultate, cu toate acestea să observ oameni trecuți prin experiență chicotind în toată sala m-a făcut să înțeleg realitatea întâmplărilor prezentate. Însă comedia piesei anticipează niște teme crunte, actuale și totodată pe care toată lumea evită să le adreseze.   Experimental [...]

Timpul schimbării se apropie – „Pata oarbă” la FNT (Livia Almășan, AIVImedia.hub)

FNT în presă|

„Pata oarbă”, în regia lui Andrei Măjeri, pune în scenă teme îndrăznețe, precum tragedia greacă și personaje feminine puternice, după motive din tragediile antice Oedip Rege, Antigona, Bacantele. Spectacolul a venit tocmai de la Teatrul Național Sârb din Novi Sad. Textul semnat de Cosmin Stănilă și Ionuț Sociu propune un umor cotidian și o convenție inspirată din scrierile grecilor, dar adaptată la prezent.   Cu ocazia Festivalului Național de Teatru (FNT), am aflat și eu unde sunt intrările pentru fiecare sală a Teatrului Național. Deja se întunecase. Ajunsesem [...]

„Cuget, deci rezist”. Dialog cu Carmen Lidia Vidu despre rolul teatrului documentar în societate (Livia Almășan, AIVImedia.hub)

FNT în presă|

Pe Carmen am descoperit-o fix acum un an, din întâmplare, cu ocazia Festivalului Național de Teatru. Atunci, am urmărit spectacolul ei, Jurnal de România. 1989, din confortul propriei case. Dacă nu ați știut, ediția 2021 a fost exclusiv online, din cauza situației pandemice. Anul acesta, Carmen Lidia Vidu revine pe scenă în cadrul Festivalului Național de Teatru, cu Oameni. De vânzare, montat la Teatrul German de Stat din Timișoara.   Am discutat cu regizoarea pe malul Dâmboviței despre dialogul în teatru. Despre dificultățile cu care [...]

FNT 2022, 11 noiembrie, ziua a VII-a (Vox, AIVImedia.hub)

FNT în presă|

Ziua de 11 noiembrie, a șaptea zi a FNT 2022, propune – celor aflați în București și interesați de varietatea fenomenul teatral la noi și în lume – peste douăzeci de manifestări și evenimente legate de artele scenei.   Cea de-a doua dezbatere inclusă în ediția FNT 32 supune atenției moștenirea culturală a unei personalități a lumii teatrale unanim recunoscute: Hans Thies Lehmann, dispărut dintre noi cu doar o lună în urmă: „Hans Thies Lehmann și moștenirea teatrului postdramatic”. Evenimentul va avea [...]

„Sângele apă nu se face, deși în război îi găsești izvorul” – Macbeth în FNT 2022 (Livia Almășan, AIVImedia.hub)

FNT în presă|

Îmi era dor să văd un spectacol studențesc. De fiecare dată când am ocazia, merg la producții ale UNATC-ului, ultimul văzut fiind prin iunie. Acum, în cadrul Festivalului Național de Teatru, aveam oportunitatea să văd o producție venită tocmai din nordul țării.   Am fost și mai entuziasmată când am văzut că se juca „Macbeth”, fiindcă simțeam nevoia de o dramă, după multe comedii vizionate în ultimul timp. Știam că va dura, așa că după o cafeluță foarte bine meritată, luată de [...]

„Münchausen” – un spectacol mincinos (Alina Epîngeac, d’E-pin-geac)

FNT în presă|

Minciuna nu mai e un păcat de moarte. Suntem în prezenţa ei constant; de la pozele retuşate cât să ne arate măcar un pic mai frumuşei, trecând prin zâmbetele largi pe care le prindem în bolduri de chip pentru a vedea lumea largă, vai, dar cât de fericiţi suntem, până la calomnii, trădări şi falsificarea prin reinterpretare a istoriei. Faptele au devenit relative. Dreptul la cuvânt risipit în toate zările a garantat şi dreptul la propra felie de adevăr.   Cu toţii minţim, [...]

Cum s-ar putea îmbunătăți FNT-ul (Mihai Brezeanu, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Duminică, 13 noiembrie 2022, s-a încheiat a 32-a ediție a Festivalului Național de Teatru (FNT). Curatoriată de criticii de teatru Michaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari, ediția din 2022 a fost prima derulată în mandatul de președinte UNITER al scenografului Dragoș Buhagiar și prima întâmplată față în față după două ediții derulate online.   Rezum, mai jos, câteva motive de aplauze pentru FNT 2022 și câteva sugestii de îmbunătățire pentru viitoarele ediții. Acestea nu privesc calitatea propriu-zisă a spectacolelor, [...]