FNT în Presă

Oedip, rege printre spectatori (Diana Monica Dascălu, BookHub)

FNT în presă|

Treptele Teatrului Național București au devenit duminică seară treptele templului lui Apollo din spectacolul Oedip Rege, în regia lui Declan Donnellan. Spectatorii strânși în foaier, ca într-o agora, așteaptă începerea spectacolului, fără să știe că acesta a început deja odată cu prezența lor. Ei sunt personajul colectiv, cetățeni ai Tebei, într-o vreme a molimei. Din difuzoare răsună ca zgomot de fundal o respirație asistată de aparate, iar o parte dintre oameni poartă măști de protecție. Ei sunt deja imersați în lumea poveștii. Probabil efectul ar fi fost și mai puternic cu câteva [...]

Și poate că aseară Mașa a plecat cu Verșînin – Trei surori la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Mihai Brezeanu, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Există un moment în Actul 3 din Trei surori în care doctorul Cebutkin vorbește despre aventura dintre Natașa, soția lui Andrei, și Protopopov și îi acuză pe cei de față de ipocrizie, de faptul că stau și nu văd nimic, că se fac că nu văd nimic. Există un moment în Actul 3 din Trei surori înscenat de Andrei și Andreea Grosu la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu (TNRS) când Verșînin (Marius Turdeanu) se apropie provocator de Cebutkin (Adrian Matioc) și îl aproape că-l imploră din priviri să continue [...]

Premiul cel mai bun poem al anului – Întoarcerea acasă la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Mihai Brezeanu, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Recviem. Sau Întoarcerea acasă. Piesa de Matei Vișniec, scrisă în 2004, în franceză, sub titlul Le retour à la maison. Montat sub primul titlul de Alexandru Dabija la TNB în 2016. Montat sub al doilea titlu de Botond Nagy la Teatrul Municipal Matei Vișniec din Suceava în 2022 și selecționat în FNT 2022. 9 actori (din cei 10 ai trupei sucevene). Un general (Cătălin Ștefan Mîndru), un gropar (Alexandru Marin), o seamă de morți (Cristina Florea, Diana Lazăr, Delu Lucaci, Clara Popadiuc, Bogdan Amurăriței, Răzvan Bănuț, Horia Butnaru, interpretând felurite [...]

A fost odată, și încă este, și mereu va mai fi – Trădare la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Mihai Brezeanu, LiterNet.ro)

FNT în presă|

4 personaje: Emma (Elena Purea), soțul Robert (Richard Balint), amantul Jerry (Theo Marton) și un chelner (Mihai Crăciun). 4 măști și un lung șir de replici înregistrate (precum în Lacrimile amare ale Petrei von Kant al lui Radu Nica de la Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe), redate ca parte a obsedantului univers sonor creat de Eduard Gabia. 6 spații de joc (un pub, un restaurant, apartamentul amanților, apartamentul soților, apartamentul familiei amantului - cu toatele în Londra -, rezidența de vacanță a soților - Veneția), învârtindu-se în fața noastră, [...]

Numai și numai pentru VICTOR REBENGIUC la Tatăl în Festivalul Național de Teatru, 2022 (Cristina Smadea, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Zilele trec cu repeziciune, iar când ești în FNT și alergi de la un spectacol la altul, viteza crește, minutele aleargă, și tu după ele, cu răsuflarea tăiată, ca să fii acolo unde ai ales să fii. Ieri, 9 noiembrie 2022, am ales să fiu în sala "Liviu Ciulei" de la Bulandra ca să văd Tatăl lui Cristi Juncu.   M-am dus la acest spectacol numai și numai pentru a-l vedea pe Victor Rebengiuc. Să-mi fie cu iertare această mărturisire, dar [...]

Din speranță se întrupează revolta – Slepa Mrlja / Blind Spot / Pata Oarbă la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Mihai Brezeanu, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Ce începe cu Hope is a dangerous thing for a woman like me to have (Lana del Rey, 2019) interpretat live de Antigona (Hana Selimović) și se termină cu It's a good day (to fight the system) (Shungudzo, 2020), cântat la fel de live de Ismena (Sonja Isailović) și preluat ulterior de întreg corul de 6 bacante / preotese ale lui Dyonisos (Aleksandra Pejić, Danica Nikolić, Katarina Bradonjić, Mina Pavlica, Ivana Pančić, Simonida Mandić)?   Cine își instalează TiresiasApp, se salută [...]

Impresii din FNT 2022 (II) – Lacrimile amare ale Petrei von Kant la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Liviu Ornea, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Regizorul Radu Nica pare să aibă o aplecare spre reinterpretarea unor filme celebre. Începutul l-a făcut, cred, cu Am angajat un ucigaș profesionist (după Aki Kaurismäki), apoi Balul (după Ettore Scola, via o idee a Théâtre du Compagnol) și Breaking the Waves (după Lars von Trier), mai recent am văzut Persona (după Ingmar Bergman), iar acum acest foarte special spectacol, Lacrimile amare ale Petrei von Kant, pe textul lui Rainer Werner Fassbinder.   Trebuie spus din capul locului că Nica nu [...]

Nu mai ține? – Nu mai ține linia ocupată la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Mihai Brezeanu, LiterNet.ro)

FNT în presă|

E complicat și, în bună măsură, inutil să eviți a spune că Nu mai ține linia ocupată e un spectacol necesar. Pur și simplu, ăsta e primul lucru care îți trece prin cap după ora și trei sferturi de spectacol curat, clar, net, dur, ăsta e primul lucru pe care îl auzi rostit de ceilalți spectatori care se încolonează, tăcuți, spre ieșirile din sala mare a Odeon-ului.   E a 4-a noapte a FNT-ului 2022, publicul continuă să ia cu asalt [...]

Războiul româno-român ia o pauză – Vrabia la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Mihai Brezeanu, LiterNet.ro)

FNT în presă|

O pauză de 2 ore. Cât durează Vrabia, al 3-lea titlu din primul sezon de Proiect9, program de teatru contemporan derulat de Teatrul Fani Tardini Galați în perioada 2021-2024: 3 regizori, 3 spectacole, câte unul pe stagiune, "texte românești de teatru, texte noi scrise special pentru trupa de actori de la Galați, dar și creații colective generate de actori sub îndrumarea regizorilor". În 2021-2022, au fost ... în țara minunilor în regia lui Adrian Iclenzan, O repetiție moldovenească de Cristian Ban și apoi Vrabia de Leta Popescu. [...]

Reîntâlnire cu Radu Afrim la câine cu om. câine fără om la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Cristina Smadea, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Revin în FNT, fizic, după doi ani de pandemie care ne-a și îngrădit, dar ne-a și oferit posibilitatea de a petrece un timp cu noi, pentru căutări și împăcări de sine. Însă mare este bucuria pășirii în sala de teatru, pentru a savura, evident, farmecul efemerului, atât de inefabil, al actului teatral.   Deschiderea ediției cu numărul 32, aflată sub semnele curgerii și ale fragilității, așa cum au așezat-o cei trei curatori: Oana Cristea Grigorescu, Mihaela Michailov și Călin Ciobotari, s-a [...]

Arta de a fi actor și spectator – Oedip rege la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Andrei Bulboacă, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Unul dintre cele mai așteptate spectacole din cadrul ediției 2022 a Festivalului Național de Teatru, desfășurat an de an la București (și translatat online în anii pandemiei), a fost Oedip Rege produs la Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova. Încă de la premieră a născut diferite păreri, opinii și a stârnit curiozitatea, inclusiv prin modul de desfășurare: spectacolul este itinerant prin teatru, se stă în picioare, actorii joacă lângă tine, te ating, le simți emoția și trăirea.   Spațiile TNB-ului s-au [...]

În umbra marelui URS, în praful marelui Cement – Waste! la Festivalul Național de Teatru, 2022 (Mihai Brezeanu, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Pe 13 ianuarie 2022, Simfonia progresului de Nicoleta Esinencu (de văzut la FNT joi, 10 noiembrie 2022, de la 8PM, și vineri, 11 noiembrie 2022, de la 6PM, la Odeon - Majestic) își avea premiera la Hau Berlin. Pe 17 martie 2022, Waste! de Gianina Cărbunariu și-a avut premiera la Schauspiel Stuttgart. Spectacolele a două creatoare din spațiul est-european, produse pe scene din Germania, vorbind despre efectele (dure) asupra oamenilor și mediului din Estul mai slab dezvoltat economic ale acțiunilor întreprinse de oameni și companii din Vestul mai puternic dezvoltat [...]