class="">Alina Rotaru, actriță / ”Deșteptarea primăverii”: ”Dacă ne-am privi prin teatru, ar trebui să ne dăm seama cum este societatea”

Alina Rotaru, actriță / ”Deșteptarea primăverii”: ”Dacă ne-am privi prin teatru, ar trebui să ne dăm seama cum este societatea”

Alina Rotaru, rol principal în “Deșteptarea primăverii” (Teatrul Mic), ne prezintă spectacolul selectat în Festivalul Național de Teatru.

14 septembrie 2017,  Stiri

articol din campania editorială #teatrulschimbalumea #fnt2017. Urmărește hashtagurile noastre pe contul nostru de Facebook și pe site-ul oficial al Festivalului Național de Teatru, www.fnt.roCitește aici manifestul campaniei!

Spectacolul “Deșteptarea primăverii”, premieră în anul 2017 la Teatrul Mic (aflat în plină renaștere, în plină efervescență), în regia lui Vlad Cristache, selectat în Festivalul Național de Teatru, poate fi prezentat ca o dramă satirică, în care accentul cade pe lupta dintre generații.

Una dintre actrițele care se remarcă în distribuție este buzoianca Alina Rotaru (29 de ani) în rolul Wendla Bergmann (chiar rolul principal). Alina joacă la Teatrul Mic, dar și la Teatrul de Comedie, Teatrul Excelsior sau Godot Cafe Teatru. “Deșteptarea” ridică, din nou, problema conflictului dintre generații. Eternul conflict: aceiași tineri care se revoltă, iar și iar, în contra ipocriziei adulților.

Pentru Alina, acest spectacol reprezintă “un moment de vulnerabilitate”. Lecția principală pe care și-a însușit-o actrița este aceasta: “«Deșteptarea» m-a învățat că viața nu e cu și despre încrâncenare, ci e cu relaxare și candoare”. Pentru public, actrița crede că lecția oferită de acest spectacol este aceasta: comunicarea, obligația comunicării, fiindcă “în lipsa ei se poate muri. Atât pe dinăuntru, cât și fizic.”

Degetul pe răni și revoluția culturală

Alina Rotaru crede în rolul social accentuat pe care îl are de jucat teatrul astăzi. Expune această idee presărând ironie peste cuvintele sale: “Dacă ne-am privi prin teatru, ar trebui să ne dăm seama cum este societatea. Dacă ne-am alinia aşa încât să punem degetul pe răni, atunci poate că ar ieşi o revoluţie (desigur, culturală). Însă deocamdată e cald şi bine, aşa că nu avem de ce să ne impacientăm. Sigur, nu e nevoie să facem un Hamlet terorist, spălat pe creier şi rasist ca să arătăm unde ne aflăm, dar cred că avem totuşi nevoie să ne construim o identitate mai puternică. Să nu fim într-o viaţă cotidiană anostă, fără personalitate, ci chiar să ne aruncăm cu puţin curaj. Avem şi noi un loc pe hartă, totuși.”

“Un artist, dacă e vertical, înseamnă că nu e orizontal. Dacă e orizontal, înseamnă că stă. În lene. Consider că un artist nu are voie să stea dacă vrea să-şi facă meseria. Indiferent de perioade: că are multe de făcut sau că are puţine de făcut. Cred că are nevoie de un motoraş care să îi menţină pasiunea şi pofta de lucru vii. Deci, să avem noroc să nu stăm.” – Alina Rotaru

Dar Festivalul Național de Teatru cum ar putea să joace un rol mai activ în acest timp al socialului răscolit? “Cred că s-ar putea ieftini biletele de intrare, astfel ca pentru oamenii în vârstă şi adolescenţi preţurile să fie foarte accesibile. S-ar putea face campanii de instigare la cultură, prin care grupuri organizate de liceeni să meargă să vadă spectacolele, ca un soi de activitate extraşcolară necesară. O parte din banii câştigaţi din bilete s-ar putea dona în scop caritabil.”

Festivalul Național de Teatru, ajuns anul acesta la cea de-a 27-a ediție, are loc în perioada 20-30 octombrie 2017. Producătorii Festivalului Național de Teatru sunt UNITER – Uniunea Teatrală din România, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București. FNT este un Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și de Primăria Municipiului București, în parteneriat cu Institutul Cultural Român. Ediţia de anul acesta îi este dedicată marelui actor Victor Rebengiuc. Bilete la spectacole: www.mystage.ro

Click pe imagine pentru a vedea mai multe detalii despre spectacolul ”Deșteptarea primăverii”

@ Foto: Adi Bulboacă