class="">Când creierul iese afară din cap

[lxa_breadcrumbs]

Când creierul iese afară din cap

[post_author]

[featured_img]

[gallery_stuff]

La cinematecă, la Union, a avut loc în noaptea de sâmbătă spre duminică, o proiecție specială a filmului „Niki Ardelean, colonel în rezervă”, capodoperă târzie a lui Lucian Pintilie (eveniment din cadrul săptămânii filmelor de Cannes la București, dar și al Festivalului Național de Teatru). Înainte de proiecție, au luat cuvântul actrițele Dorina Chiriac și Andreea Bibiri, care au lucrat cu maestrul Pintilie chiar la „Nicki Ardelean”, ultimul mare film al lui Pintilie, de la începutul mileniului III.

[post_published],  [post_category]

Discuția în marginea filmului era programată inițial după proiecție. Dar cum s-ar fi apropiat de noi miezul nopții, actrițele au insistat să vorbească înainte.

Actrița Dorina Chiriac a motivat că au trecut cincisprezece ani de la Nicki, între timp și actrițele au copii acasă și trebuie să aibă grijă de ei. Apoi, și-a amintit că titlul de lucru al acestui film (după un scenariu de Cristi Puiu și Răzvan Rădulescu) a fost: Când creierul iese afară din cap.

Ei bine, da. Era un titlu!, recunoaște Dorina, dar uite că, așa cum se întâmplă adeseori, s-a pierdut în timpul nașterii filmului.

Comediile din spatele tragediilor lui Pintilie

Chiriac a colaborat de mai multe ori cu maestrul Pintilie – pe toate le socotește astăzi niște aventuri extraordinare: Viața facerii unui film cu Lucian Pintilie era un spectacol în sine, un film în sine!

Dorina Chiriac și Andreea Bibiri

Au fost multe întâmplări comice la filmări, căci, uite, reîntâlnindu-se pe holul de la Union, Dorina și Andreea chiar despre una dintre acestea au vorbit: mai exact despre acea secvență când tânăra Bibiri a dispărut misterios din cadru fiindcă a căzut pe podeaua ceruită a Cercului Militar Național unde filmau în cadru festiv, mai exact nunta personajelor jucate de Dorina Chiriac și Șerban Pavlu. Personajul jucat de Bibiri tocmai anunța că s-a furat mireasa și avea în mână un pantofior.

Totodată, artistele au evocat cu plăcere, cu zâmbetul pe buze, puii rotisați descoperiți în bucătăria Cercului. Au fost zile la filmare când chiar au aruncat cu mâncare unii în alții, totul spre bucuria maestrului Pintilie care îi privea și râdea, ca la un bun film de desen animat!

Ideea e că – așa cum a spus Dorina Chiriac – dincolo de lucrurile dramatice despre care vorbesc filmele lui Lucian Pintilie, filmările erau întotdeauna comedie. Întotdeauna! El făcea să fie comedie, el vedea comedia în orice lucru tragic, el vedea și lumina într-o baltă de mizerie, el vedea și noroiul în ceva de o curățenie impecabilă și ne făcea și pe noi să vedem asta și s-a râs foarte mult.

Un episod în care se curăță cartofi și nu se plânge cum trebuie

Dar nu a fost numai Nicki Ardelean. S-a mai colaborat și la alte filme.

Iar la filmările la unul dintre ele, Dorina Chiriac a intrat într-un blocaj (și pentru că nu mergea, Pintilie i-a trimis pe toți acasă la două după-amiaza, iar actrița simțea că greutatea filmului s-a așezat pe umerii săi). Mai concret: nu plângea cum trebuie în timp ce curăța niște cartofi (în Terminus Paradis). S-a dus acasă tristă (pe drum, partenerul din film a invitat-o la el, că are cartofi, să mai curețe, să mai repete, să mai plângă) – Dorina a refuzat motivând că pe ea a învățat-o Sanda Manu, profesoara de actorie, că atunci când nu merge rolul să se ducă în parc și să mănânce cireșe. Nu s-a dus, pentru că nu era anotimpul. S-a dus acasă și s-a culcat.

La cinci și jumătate dimineața a sunat-o Lucian Pintilie și i-a spus că nu mergea pentru că el i-a dat o direcție greșită. Și era marele Pintilie și avea puterea să recunoască o greșeală!, spune astăzi – mulți ani mai târziu – Dorina Chiriac.

Dincolo de tot ce a învățat de la maestru, actrița n-a uitat nici glumele pe care Pintilie le făcea pe seama sa: Mie personal îmi făcea din astea: am auzit că dumneata porți 35 la picior… Și se poate merge așa?

Un episod din care aflăm ce se poate întâmpla când ești foarte viu în fața camerei

Andreea Bibiri și-a amintit și ea de secvența în care a dispărut din cadru ca un desen animat.

S-a ajuns la așa ceva pentru că – în mod paradoxal – se simțea foarte bine, foarte relaxată, foarte în siguranță: Mă simțeam pe mâinile unui om generos, care îmi inspira foarte multă dragoste și grijă pentru tot ce se întâmpla și aproape că aveam sentimentul că nu am nimic altceva de făcut decât să trăiesc pur și simplu și de restul se ocupă ceilalți. Și faptul că am dispărut din cadru și am căzut se datorează faptului că aveam o dispoziție foarte jucăușă și relaxată. Accidentele de tipul acesta apar atunci când ești viu în fața camerei!

Citiți și: OMAGIU lui LUCIAN PINTILIE în Festivalul Național de Teatru și Les Films de Cannes à Bucarest

Pintilie a fost important în evoluția actriței. A chemat-o să îi arate o secvență care nu-i ieșea. Bibiri nu voia să se vadă, dar Pintilie a insistat să se privească și a ajutat-o să devină o actriță mai complexă, mai matură. I-a spus: trebuie să vezi ce văd și eu, ca să înțelegi ce vreau de la tine.

Nu îi ieșeau durerea și un ușor hohot de plâns. Avea fața plină de lacrimi, dar Lucian Pintilie i-a explicat că din spate, de unde se filma, lacrimile de pe față nu se văd: Am nevoie să îți văd trupul tremurând!

Și așa a învățat că uneori e de-ajuns să te prefaci, te joci cu lucrurile, nu trebuie neapărat să le parcurgi cu adevărat, e o joacă, e o joacă, ne facem că, și e OK să te faci că… nu trebuie să mori atunci când joci un om care moare.

Apoi amintirile au luat o pauză și a urmat filmul.

„Draga mea, uite ce se întâmplă, când un regizor îi dă unui actor o direcție, actorul se duce pe acea direcție încercând să-și găsească justificări pentru direcție. Ei bine, te rog să mă ierți, direcția pe care ți-am dat-o a fost greșită. Uite care e cea corectă.”
Lucian Pintilie către Dorina Chiriac, în timpul filmărilor

Foto: Mihaela Marin