class="">Catinca Drăgănescu: „Politicul ȋşi propune să formeze oameni noi, adaptaţi ideologiei, iar cioplitul ȋn conştiinţe poate naşte monştri”

[lxa_breadcrumbs]

Catinca Drăgănescu: „Politicul ȋşi propune să formeze oameni noi, adaptaţi ideologiei, iar cioplitul ȋn conştiinţe poate naşte monştri”

[post_author]

[featured_img]

[gallery_stuff]

Spectacolul În umbra marelui plan”, regia Catinca Drăgănescu, producție a Reactor de creație și experiment Cluj, va avea două reprezentații în cadrul FNT 2018, în zilele de 25 și 26 octombrie, orele 18.00, la Centrul de Teatru Educațional Replika. Titlul piesei este o parafrază a celebrei melodii a trupei Phoenix, În umbra marelui urs” – un produs cultural iconic pentru România comunistă a anilor ’70 -’80 şi face referire la planul” de creare a omului nou.

[post_published],  [post_category]

Catinca Drăgănescu, regizoarea și autoarea textului, a urmărit ȋnsă istoriile secundare ale planului, modul ȋn care politicul s-a insinuat ȋn viaţa privată a individului.

În umbra marelui plan s-a născut mare parte din generaţia mea. Atunci – pe timpul politicilor pro-nataliste extreme (interzicerea avortului, absenţa anticoncepţionalelor de pe piaţă etc.) – s-a ȋntâmplat ceva, o mutaţie subtilă ȋn textura vieţii intime a cuplului şi a familiei, a intervenit ceva artificial care ne-a marcat pe toţi, şi pe noi, şi pe părinţii noştri. Acest ceva ce scapă manualelor de istorie, dar este adânc ȋnrădăcinat ȋn textura noastră umană, am ȋncercat să-l scoatem la lumină. Este un subiect tabu, delicat, omis de discursul public, generator de traume generaţionale”, spune regizoarea.

Spectacolul nu e un discurs, nu expune o teză despre comunism, despre feminism, sau despre orice altceva. Componenta sa aşa-zis politică sau socială rezidă ȋn temă, ȋn a vorbi despre istoria recentă, demersul fiind mai degrabă unul terapeutic – Catinca Drăgănescu crede ȋn terapia socială prin artă. „Avem nevoie să vorbim despre aceste subiecte delicate, despre felul ȋn care comunismul ȋn România ne-a afectat dincolo de ideologie, pe noi ca neam, dar şi pe fiecare, ca individ.”

Un exercițiu de introspecție

Spectacolul își propune să arate „cum circulă istoria prin placentă, cum se naşte câteodată sentimentul de a fi un copil nedorit şi cât de paradoxale şi imposibil de judecat sunt astfel de decizii ȋntr-un context virusat de aberaţie, cum empowerment-ul femeilor din România a fost unul fals, cum nu există buni şi răi, ci doar o reţea complexă de cauzalităţi, cum se vede trecutul din perspectiva decreţeilor, cum istoria e un puzzle pe care fiecare generaţie ȋl reface şi ȋl integrează ca să se definească”, precizează Catinca Drăgănescu.

„În umbra marelui plan”, în regia Catincăi Drăgănescu

„În urma marelui plan” este despre identitate şi feminitate, despre decizii şi conştiinţă. „Spectacolul nu ȋşi propune să ne spună adevărul, ci un adevăr. Pentru mine, e foarte personal şi, dacă ȋmi doresc ceva de la experienţa spectatorului din sală, este să ȋşi pună nişte ȋntrebări. Acesta a fost exerciţiul meu de introspecţie şi sinceritate, sper să ȋi inspire şi pe alţii să facă acelaşi lucru şi ȋncet-ȋncet să facem lumină şi să ştergem umbra”, declară Catinca Drăgănescu.

Din nou despre „omul nou”

Fiecare ideologie din fiecare epocă ȋşi propune să modeleze un om „nou”. Omul nou, care se construieşte în „umbra marelui plan”, ajunge să se calce ȋn picioare pe sine, dezvoltând o relaţie cel puţin complexă cu propria conştiință, pentru a supravieţui, pentru a se integra. „Aşa l-am descoperit eu ȋn mica lui istorie personală. Nu ştiu cât este de reprezentativ. Nu o să vorbesc acum despre omul nou comunist, pentru că nu asta mi-am propus. Acest om nou este mai degrabă un concept. Între teorie şi practică se ȋntinde un mare abis şi lucrurile sunt deseori paradoxale. M-a interesat mai degrabă ideea că politicul ȋşi propune să formeze oameni noi, adaptaţi ideologiei şi că cioplitul ȋn conştiinţe poate naşte monştri, poate anula empatia şi poate deturna orice proces natural, ca de exemplu, maternitatea.”

Personajele aparțin a trei generații și visează la un promised land autohton. Idealul lor circumscrie ideii că noi, românii, suntem un neam aparte şi trăim ȋntr-un loc aparte. „Apelul la naţionalism şi patriotism (foarte periculoase!) face parte dintr-o fabulă care ne-a fost servită nouă, românilor, de-a lungul foarte scurtei noastre istorii, de multe ori. Nu mai are legătură cu regimul politic. Vezi ce se ȋntâmplă şi azi!”, conchide Catinca Drăgănescu.

BILETE LA SPECTACOL, DISPONIBILE AICI.

Site-ul www.fnt.ro vă prezintă o serie de articole-invitații la spectacolele selectate în cadrul celei de-a 28-a ediții a Festivalului Național de Teatru (19-29 octombrie, București). Ediția de anul acesta se desfășoară sub semnul #fnt100 – FNT în 100 de evenimente. Urmăriți hashtag-ul pe contul nostru de Facebook și pe site-ul oficial al Festivalului Național de Teatru, www.fnt.ro. Puteți vedea aici selecția oficială a spectacolelor din festival. Ediție dedicată regizoarei Cătălina Buzoianu.

În umbra marelui plan

Distribuția :

Tov. Moraru : Oana Mardare

Tov. Haralambie : Raluca Mara

Anca: Paula Rotar

Nelu/Dan: Doru Taloș

Regia : Catinca Drăgănescu

Asistență creativă: Catrinel Bejenariu

Scenografia : Anda Pop

Muzica originală: Catinca Drăgănescu, Catrinel Bejenariu

Light Design: Cătălin Filip

Durata: 1 h 35 min  (fără pauză)

Reactor de creație și experiment, Cluj-Napoca

Spectacol cu traducere în limba engleză

În cadrul secțiunii TEATRUL ŞI SOCIETATEA. ACUM