class="">Chris Simion-Mercurian: „În spectacolul «Copilul lui Noe» e magia teatrului pe care mi-am dorit întotdeauna să îl fac”

Chris Simion-Mercurian: „În spectacolul «Copilul lui Noe» e magia teatrului pe care mi-am dorit întotdeauna să îl fac”

Pe scena Teatrului Metropolis, după succesul cu “Ibrahim şi florile din Coran”, regizoarea Chris Simion-Mercurian a montat anul acesta o nouă poveste emoţionantă pe încă un text de succes semnat de Eric Emmanuel Schmitt.

8 august 2018,  Stiri

A rezultat un spectacol cu adevărat special, „Copilul lui Noe”, care a fost selecționat în cadrul Festivalului Național de Teatru. Distribuția (pe care regizoarea a ales-o de la prima vizionare, fără nicio ezitare) îi include pe Maia Morgenstern, Marius Manole, Maria Râlea, Vlad Logigan, Alexandru Sinca și Carla Maria Teaha, scenografia îi aparține Mariei Miu și costumele Mirelei Trăistaru.

„Copilul lui Noe” este o călătorie cu inima printr-o lume de oroare și teroare, e povestea unui copil evreu, Joseph, obligat să se ascundă de persecuția nazistă pentru a supraviețui. El ajunge într-un internat catolic, unde întâlnește figura luminoasă, providențială a unui preot. Joseph învață să își ascundă adevărata identitate și cultură, părintele Pons își ascunde micii protejați de urgia urii naziste, iar peste toate aceste secrete răsare, ca un curcubeu după potop, o imagine luminoasă a spiritului uman, care poate depăși ceea ce pare de nedepășit. Nu doar viața și identitatea lui Joseph încearcă preotul să le salveze, ci mai ales sufletul său și lumina din el. Cu ajutorul acestui om de altă credință decât a lui, copilul Joseph se va descoperi pe sine și va reuși într-un fel ceea ce a făcut Arca lui Noe deasupra valurilor: să supraviețuiască și să meargă mai departe.

Dincolo de traumele asociate realității istorice a celui de-al Doilea Război Mondial, spectacolul vorbește despre lucruri adânci și universale: despre ceea ce apropie oamenii când totul pare să îi despartă, valorile care stau la baza umanității (solidaritatea, generozitatea, iubirea), forța spiritului care supraviețuiește infernurilor create de om, responsabilitatea (înrădăcinată în dragoste) pe care o avem unii față de alții.

O întâlnire de spirit și artă cu roade bogate: Chris Simion-Mercurian și Eric Emmanuel Schmitt

Textul pe de o parte, pe de alta traducerea, dramatizarea și regia acestui spectacol sunt semnate de doi oameni cu puternice afinități și cu traiectorii culturale impresionante. Regizoarea Chris Simion- Mercurian este printre cele mai cunoscute și interesante nume din viața teatrală și culturală românească. Este absolventă de teatrologie și de regie de teatru, scriitoare premiată, regizoare care a lucrat cu mari actori și cu tinere speranțe, cu teatre mari și cu teatre independente, beneficiară a unei burse de studii în literatura sanscrită la New Delhi, președintă a Festivalului de Teatru Independent Undercloud și inițiatoarea proiectului Grivița 53 (pe scurt, G53), primul teatru construit împreună (al cărui președinte onorific este Pascal Bruckner).

Scriitorul franco-belgian Eric Emmanuel Schmitt este unul dintre cei mai iubiți autori ai ultimilor ani, nu doar în spațiul francofon. Publicului român îi sunt cunoscute, printre altele, volume precum „Viața mea cu Mozart”, „Evanghelia după Pilat”, „Milarepa, Domnul Ibrahim și florile din Coran”, „Oscar și Tanti Roz”, „Copilul lui Noe” – ultimele trei devenind, în ultimii ani, și spectacole de teatru în regia lui Chris Simion-Mercurian (alături de volumul autobiografic „Noaptea de foc”, a cărui lansare a avut parte și de un spectacol-lectură, dramatizat și regizat tot de Chris Simion-Mercurian).

Vorbind despre ce o leagă de universurile create de acest scriitor foarte luminos, regizoarea spune că multe din temele abordate de Eric Emmanuel Schmitt coincid cu lucrurile care o preocupă pe ea (și de fapt pe noi toți), și în plus scriitura lui îi permite să construiască spectacole „pe câte planuri sunt în stare, ceea ce e aparent simplu, dar totodată și plin de capcane”.

Un spectacol sensibil

Vorbind despre cum a lucrat și dezvoltat acest spectacol, Chris Simion-Mercurian spune că, față de alte dramatizări montate de ea, în „Copilul lui Noe” a esențializat, a simplificat și nu a mai simțit nevoia să (se) explice. „Când lucrezi pe o adaptare e riscant. Nu știi foarte ușor ce să tai, cât să lași, totul ți se pare important, necesar – și nu e, evident. Spectacolul acesta te leagă la ochi, iți dă câteva indicii și îți permite să intri în joc, să-ți imaginezi. Cred că asta e magia teatrului pe care mi-am dorit să-l fac dintotdeauna.”

„Copilul lui Noe” s-a născut într-un context dificil, dar special pentru Chris Simion-Mercurian, datorită căruia numește întâlnirea cu acest text și lucrul la spectacol „un dar”. „Am repetat în perioada în care făceam chimioterapie. Asta spune tot. Spectacolul punctează începutul unui nou drum în cariera mea, e o experiență care a curățat ce era în plus și inutil și a lăsat ce era esențial. Copilul lui Noe mi-a adus o schimbare profundă de abordare a vieții și a profesiei, pentru care îi mulțumesc lui Dumnezeu. Înainte aveam nevoie să demonstrez ceva. Acum doar mă bucur.”

Maia Morgenstern mărturisea că întreaga distribuție s-a îndrăgostit efectiv de acest text foarte profund și uman, povestit simplu și totodată eficace. Înainte de asta, însă, regizoarea a simțit foarte clar de ce distribuție are nevoie spectacolul, iar această alegere a generat o chimie puternică în interiorul echipei și al spectacolului. „Am citit textul și i-am văzut pe ei. Le-am propus, au acceptat, și au lucrat intens și hotărât, a fost o echipă minunată. Pentru genul acesta de poveste nu ai nevoie de luni de zile de repetiții, trebuie doar sa nu te risipești. Când ai actori care îți vin în întâmpinare, e o bucurie. A fost prima dată când mi-a părut rău că s-au terminat repetițiile.”

„Copilul lui Noe” este, așadar, o poveste-călătorie cu care putem ușor empatiza, pentru că ne spune (prin mijloace teatrale frumoase, luminoase) că umanitatea, responsabilitatea, iubirea, inima se găsesc dincolo de limitele religioase și culturale pe care le au oamenii în diferitele contexte de viață și de istorie. Dincolo, de fapt, de tot ceea ce pare să ne doboare. Vă invităm să descoperiți acest spectacol în cadrul FNT 2018, care va avea loc între 19 și 29 octombrie la București.

Copilul lui Noe
Teatrul Metropolis București

după Eric Emmanuel Schmitt
în româneşte de Chris Simion-Mercurian
Dramatizarea şi regia: Chris Simion-Mercurian
Costume: Mirela Trăistaru
Decor: Maria Miu
Distribuție: Marius Manole, Vlad Logigan, Alexandru Sinca, Carla Maria Teaha, Marian Râlea, Maia Morgenstern

Site-ul www.fnt.ro vă prezintă o serie de articole-invitații la spectacolele selectate în cadrul celei de-a 28-a ediții a Festivalului Național de Teatru (19-29 octombrie, București). Ediția de anul acesta se desfășoară sub semnul #fnt100 – FNT în 100 de evenimente. Urmăriți hashtag-ul pe contul nostru de Facebook și pe site-ul oficial al Festivalului Național de Teatru, www.fnt.ro. Puteți vedea aici selecția oficială a spectacolelor din festival. Ediție dedicată regizoarei Cătălina Buzoianu.

Foto: Cătălina Flămînzeanu