class="">Ivan Jerchich (Macedonia): „În teatru, deschiderea internațională este extrem de benefică”

[lxa_breadcrumbs]

Ivan Jerchich (Macedonia): „În teatru, deschiderea internațională este extrem de benefică”

[post_author]

[featured_img]

[gallery_stuff]

Ivan Jerchich este directorul artistic al Teatrului Național din Bitola, Macedonia, al doilea oraș ca mărime al țării, și este și unul dintre Directorii artistici ai Festivalului Shakespeare din Bitola, care anul acesta a ajuns la cea de-a șasea ediție. El nu este străin de România, întrucât acum 12 ani a lucrat cu Ion Caramitru la un spectacol în Bitola și la Teatrul Bulandra din București. În urma participării sale ca invitat la FNT de anul acesta, Jerchich ne-a împărtășit câteva gânduri despre rolul teatrului în societatea contemporană din țara sa dar și în general.

[post_published],  [post_category]

Teatrul din Macedonia, între zbateri trecute și prezente și un proces de înnoire

Nu pot vorbi despre situația teatrului macedonean de astăzi fără a vorbi despre trecutul său. În ultimii 15 ani, teatrele noastre au avut mari dificultăți financiare și cu echipamentele tehnice, cu spațiile disponibile tinerilor, etc. Dar, din punctul meu de vedere, banii nu au fost de fapt principala problemă, ci mai degrabă faptul că teatrul din țara mea a fost foarte închis și centrat pe sine însuși. Foarte puține dintre producțiile noastre au fost prezente la festivaluri de teatru relevante din Balcani și din întreaga Europă. Nu era vizibili din cauza politicilor culturale ale guvernului nostru anterior, care dorea ca toată arta și cultura de la noi să fie strict macedoneană, era ca și cum ne eram suficienți nouă înșine. Una dintre consecințe a fost și faptul că companiile și oamenii de teatru de la noi nu au putut vedea ce creau oamenii de teatru din afara Macedoniei.

Situația a început să se schimbe însă, din fericire, întrucât mulți oameni tineri și cu mintea deschisă au devenit activi în teatrul macedonean. Acești tineri sunt dispuși să muncească din greu, în ciuda dificultăților, pentru a pune din nou teatrul nostru pe harta internațională.

Despre Festivalul Shakespeare din Bitola, unde el este unul dintre directorii artistici

Ideea de a face acest festival ne-a venit după ce am participat la Festivalul Globe to Globe de la Londra, în 2012, organizat în timpul Jocurilor Olimpice de acolo. Teatrul Național din Bitola a fost unul dintre puținele teatre din Balcani care au fost invitate să participe. De atunci, de-a lungul celor deja șase ediții ale festivalului nostru, ne-am bucurat de participarea unor companii de teatru din toată Europa și chiar din China, Statele Unite, Canada, Mexic. Această deschidere internațională a fost extraordinară și foarte benefică.

FNT 2018

Mărturisesc faptul că venirea mea la acest festival mi-a creat o anumită frustrare, pentru că organizarea FNT este atât de bine pusă la punct și la o scară atât de mare. În același timp, FNT mi-a dat inspirația, puterea și ambiția ca să îmbunătățesc organizarea Festivalului Shakespeare de la Bitola.

Rolul teatrului în viața cotidiană a societății

Teatrul poate într-adevăr să aline stresul pe care oamenii și societatea le resimt, tocmai prin confruntarea lor cu ceea ce reprezintă o sursă de stres pentru ei. Cred că teatrul trebuie să fie implicat în societate și trebuie să vorbească despre temele și problemele relevante care preocupă oamenii. Cu siguranță că nu putem elibera publicul de responsabilitatea a ceea ce se întâmplă în societate, deci trebuie să îi ajutăm să facă față acestor lucruri, acesta este modul în care le putem fi de folos. Teatrul poate fi de ajutor în acest sens pentru că abordează probleme sociale la un nivel mai înalt. În viața reală, uneori punem anumite probleme ”sub covor” și avem o abordare mai degrabă de nivel ‘micro’ a vieții cotidiene. Dar atunci când te confrunți cu niște lucruri prin teatru, poate fi un mod mai eficient de abordare a acelor situații.

Despre ideea că teatrul poate schimba lumea

Bineînțeles că am convingerea că arta și teatrul pot schimba lumea – dacă nu aș crede asta, nu aș mai lucra în domeniul acesta. Prin implicarea și dezbaterea deschisă, prin artă, despre lucrurile care le privesc pe toți, peste tot în lume și mai ales în Balcani putem influența modul de gândire al oamenilor. La urma urmei, dacă chiar și o singură persoană din public va deveni un om mai bun după vizionarea unui spectacol, atunci acela va fi cu adevărat un mare succes.

Mai multe fotografii de la acest interviu găsiți aici