class="">Ilinca Manolache / „Artists Talk“ : „Mi-aș dori ca teatrul să aibă un rol social asumat. Așa poți să ajuți o societate spălată pe creier“

Ilinca Manolache / „Artists Talk“ : „Mi-aș dori ca teatrul să aibă un rol social asumat. Așa poți să ajuți o societate spălată pe creier“

“Artists Talk”, produs la ARCUB, în București, în regia Gianinei Cărbunariu, se numără printre spectacolele selecționate în Festivalul Național de Teatru. Producția, care o tematică socială puternică, propune publicului nume mari ale teatrului românesc de astăzi.

12 septembrie 2017,  Stiri

articol din campania editorială #teatrulschimbalumea #fnt2017. Urmărește hashtagurile noastre pe contul nostru de Facebook și pe site-ul oficial al Festivalului Național de Teatru, www.fnt.ro. Citește aici manifestul campaniei!

Pentru actrița Ilinca Manolache, Artists Talk este prima colaborare cu Gianina Cărbunariu: ”o artistă pe care o admir și o respect și alături de care îmi doream să fiu”. Spectacolul reunește câteva dintre numele importante ale scenei de astăzi: Alexandru Potocean, Ruxandra Maniu, Gabriel Răuță și Bogdan Zamfir, ceea ce – spune Ilinca – îi face treaba infinit mai ușoară și mai plăcută.

Dar Artists Talk nu este un simplu spectacol de teatru: “Este un spectacol la care au lucrat și Mihai Păcurar (video), Bobo Burlăcianu (muzica) și Dorothee Curio (scenografie), ceea ce îl face perfect încadrabil într-un muzeu de artă contemporană. Este un spectacol care m-a făcut să mă gândesc de mai multe ori înainte să deschid gura când venea vorba despre «arta» pe care o fac.”

ATENȚIA LA DISCURSUL ARTIȘTILOR

Artists Talk, care propune o reflecție critică asupra rolului artei în mileniul curent, și este, crede Ilinca, “un spectacol necesar atât pentru artiști cât și pentru degustătorii de artă, este un spectacol care chestionează. E un spectacol smart. Cu toate sensurile pe care le poate avea acest cuvânt. Smart, nu casual…“.

Cu toate acestea, ca să evite dezamăgirea, Ilinca Manolache nu se așteaptă să schimbe mentalități. Desigur, o ia ca pe un bonus, dacă totuși e informată că a reușit… Altceva poate, însă sublinia: “De fapt, pot doar să vorbesc despre ce mi-a adus MIE nou în viață. Pe mine m-a învățat să fiu mai atentă la discursul pe care îl am ca artist, la discursul pe care îl au alți artiști vis-à-vis de opera lor. Este un spectacol care chestionează ipocrizia, neputința, incapacitatea artiștilor de a își asuma contextele în care creează.“

UN SEMNAL DE ALARMĂ

Și mai e ceva – punctul forte al spectacolului: “Ce mi se pare extraordinar la Artists Talk este că nu arată cu degetul și nu judecă. E un spectacol care ne conține pe toți cu bunele și cu relele noastre, cu vanitățile și cu vulnerabilitățile noastre și care trage un semnal de alarmă mental. E un gen de teatru pe cale de dispariție în peisajul teatral autohton”.

Ilincăi, o revoltată foarte implicată civic,  nu i se pare că teatrul joacă un rol accentuat social, astăzi. “Din contră. Din păcate. Ar trebui să aibă și mi-aș dori să aibă un rol social asumat, real, dar asta se întâmplă rar. Când se întâmplă e minunat că se întâmplă. Așa poți să ajuți o societate spălată pe creier de mass-media mincinoase și manipulatoare, așa poți ajuta o societate să devină varianta ei mai bună, dar, din păcate se întâmplă foarte rar ca pe creatorii de teatru contemporani să îi intereseze coordonata socială”.

RECURSUL LA CLASICI

Ilinca Manolache nu crede că poți crea ceva valoros făcând abstracție totală de contextul în care creezi. De aceea, e obligatoriu ca teatrul să fie social. Argument: „Mi se pare că marii dramaturgi clasici atât de puși și răspuși în scenă au avut un puternic impact social la vremea respectivă”.

Actrița are mulți artiști care o inspiră. Are și mulți oameni cu suflet de artiști care o inspiră. “Mă inspiră Gianina Cărbunariu, Ioana Păun, Radu Jude, Iulia Popovici, Mihail Bumbeș (istoric și activist), Raduc Corniciuc (jurnalist independent la Casa Jurnalistului), Alex Tocilescu (copywriter, scriitor), Andrei Rus, Voicu Rădescu, Ivana Mladenovici (regizoare de film) și lista mea poate să continue… Avem mulți oameni extrem de implicați și aplicați și cu discursuri inspiraționale.”

Ilinca Manolache crede că FNT-ului îi lipsește deocamdată o identitate și mai crede că ar trebui să joace un rol tot mai activ în trezirea spiritului civic: “Poate ar trebui să ia în considerare și artiști care acționează în spații independente. Și când zic independente, mă refer la independente, nu comerciale. De exemplu Macaz e un loc unde se întâmplă lucruri foarte bune. Sunt curioasă dacă există în selecția FNT spectacole de la Macaz, de la REACTOR? Oricum, anul ăsta selecția mi se pare mai bună ca în alți ani. Mă bucur că există spectacole în FNT de Jebeleanu, de Catinca Drăgănescu, de Carmen Vidu, ma bucur că e și Babel de la LINOTIP și O mie de motive de la POINT. Mi-ar plăcea să văd pe lista de la FNT spectacole de Ioana Păun, Mihai Mihalcea (Farid Fairuz), David Schwartz etc. Cred că în FNT se face abstracție de o întreagă zonă de teatru performativ care există în România. Nu înțeleg de ce. Avem foarte mulți artiști care explorează în zona asta și nu i-am văzut pe nici o listă în FNT”.

“Nu îmi mai place să merg la teatru degeaba. Pentru feerii și pentru lumi de vise frumoase. Nu mi se mai pare un pariu câștigat. Nu mai pot să mă entuziasmez la decoruri frumoase sau spectaculoase sau la actori care își joacă bine/corect rolurile. Mă interesează să înțeleg discursul spectacolului. Și de cele mai multe ori spectacolele sunt goale de conținut.”

ILINCA MANOLACHE, ACTRIȚĂ

Când iese de la un spectacol sau de la un film, Ilinca merge spre casă gândindu-se la ce a văzut. Îi place să ia cu ea niște întrebări: “Până și show-urile de fashion (alea bune) se plasează într-un context social. Până și alea au o temă. Și aici m-am dus foarte în extrem.”

Pentru Ilinca, viitorul sună așa: “Știu că îmi doresc să îmi permit în continuare să fiu un artist care să nu fie nevoit să facă compromisuri. În meseria pe care o am. Îmi doresc să fac doar spectacole în care cred. Asta cred că mă face un artist onest. Și vertical, că stau pe două picioare. Încă. Problema e că toți suntem verticali, dar se pare că am uitat de ce ne-am ridicat.”

Spectacolul se joacă pe 20 octombrie, de la ora 22.00 la ARCUB Gabroveni și pe 21 octombrie, de la ora 20.00, la ARCUB Gabroveni. Bilete, în curând pe www.mystage.ro

Festivalul Național de Teatru, ajuns anul acesta la cea de-a 27-a ediție, are loc în perioada 20-30 octombrie 2017. Producătorii Festivalului Național de Teatru sunt UNITER – Uniunea Teatrală din România, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București. FNT este un Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și de Primăria Municipiului București, în parteneriat cu Institutul Cultural Român. Ediţia de anul acesta îi este dedicată marelui actor Victor Rebengiuc.

@ Foto: ARCUB